Αυχενικό σύνδρομο

Τι είναι το αυχενικό σύνδρομο;

Το αυχενικό σύνδρομο είναι το σύνολο των συµπτωµάτων που ξεκινούν από τον αυχένα, συνηθίζεται να ονοµάζεται “αυχενικο συνδροµο”.
Τα συµπτώµατα στον αυχένα µπορεί να έχουν πολλές διαφορετικές αιτίες.  Κάθε περίπτωση πρέπει να εξατομικεύεται, ο Ορθοπεδικός να είναι σε θέση να διαχωρίσει την ακριβή αιτία των συμπτωμάτων. Έτσι, θα θέσει  την ακριβή διάγνωση και θα προτείνει την σωστή θεραπεία.

 

Σε τι οφείλεται ο πόνος στο “αυχενικό σύνδρομο”;

Ο αυχένας υπόκειται καθημερινά σε ένα συνδυασμό πολλών κινήσεων, με αποτέλεσμα τη φθορά (εκφύλιση) μεσοσπονδυλίων δίσκων και αρθρώσεων Η καταπόνηση αυτή μπορεί να προκαλέσει πόνο στην περιοχή του αυχένα, ακόμα και σε ηλικίες μικρότερες των 30 ετών. Συνήθης αιτία πόνου είναι η χρόνια καταπόνηση των µυών και συνδέσµων. Καταπόνηση γίνεται από κακή στάση του σώµατος στην ξεκούραση, την οδήγηση ή την εργασία. Φυσικά, υπάρχουν και οι περιπτώσεις στις οποίες ο πόνος οφείλεται σε πολύ πιο σοβαρές καταστάσεις. Τέοια μπορεί να έιναι κακοήθη νοσήματα, ή λοιμώξεις του κεντρικού νευρικού συστήματος. 
Στις συνήθεις περιπτώσεις, όπου η αιτία είναι η σπονδυλαρθρίτιδα, η δισκοπάθεια, ή ο μυϊκός σπασμός ο πόνος μπορεί να αντανακλά στο πίσω μέρος της κεφαλής, στο άνω μέρος της ράχης, ακόμα και στο ένα χέρι. Σε περιπτώσεις ιλίγγου, τάσης για εμετό ή πονοκεφάλου στο πρόσθιο μέρος της κεφαλής συνήθως το αίτιο ΔΕΝ είναι ο αυχένας.
 Ο πόνος στον αυχένα µπορεί να εµφανιστεί αιφνίδια, µετά από µία απότοµη κίνηση ή ένα τροχαίο ατύχηµα. Μπορεί, όμως και να εγκατασταθεί σιγά-σιγά και να παραµείνει για εβδοµάδες ή µήνες.
Ο ιατρός που θα εξετάσει τον ασθενή, θα πρέπει να ταιριάξει την ηλικία, τα συµπτώµατα και το ιστορικό µε συγκεκριµένα νοσήµατα. Έτσι, στη νεανική ηλικία είναι συχνότερη η κήλη µεσοσπονδυλίου δίσκου. Σε ηλικίες άνω των 50 αυξάνεται η εµφάνιση της αυχενικής µυελοπάθειας σε συνδυασμό με την αυχενική σπονδυλαρθρίτιδα.

 

Αυχενικό σύνδρομο

 

Τι συμπτώματα έχει το αυχενικό σύνδρομο;

Εκτός από τις περιπτώσεις εκείνες όπου οι ενοχλήσεις της αυχενικής μοίρας είναι ήπιες, υπάρχουν περιπτώσεις όπου θα πρέπει να είμαστε πιο προσεκτικοί και να ζητάμε τη γνώμη του ειδικού. Τέτοιες περιπτώσεις είναι: 

  • αιφνίδια έναρξη του πόνου μετά από τραυματισμό, ή και χωρίς ατύχημα,
  • αντανάκλαση του πόνου στα χέρια, σαν μούδιασμα, ή σαν κάψιμο,
  • συνύπαρξη πόνου και νευρολογικών συµπτωµάτων, όπως αδυναµία στα χέρια, δυσκολία στο περπάτηµα, διαταραχές στην ούρηση ή την σεξουαλική λειτουργία,
  • συνύπαρξη πόνου και έντονου πονοκεφάλου με εµετό, πυρετό, εξάνθηµα στο σώµα ή ευαισθησία στο φως
  • αυχεναλγία με πόνο στο στήθος ή το σαγόνι, εφίδρωση, ταχυπαλµία, δύσπνοια, ωχρότητα.

Αυχενικό σύνδρομο

 

Πώς γίνεται η διάγνωση;

Το ιστορικό και η λεπτομερής κλινική εξέταση συνήθως αρκούν για να τεθεί η ακριβής διάγνωση της πάθησης. Η κλινική εξέταση περιλαμβάνει οπωσδήποτε νευρολογική εξέταση των άκρων. Αν χρειαστεί, ο Ορθοπεδικός θα ζητήσει περαιτέρω εξετάσεις όπως ακτινογραφίες αυχένα, αξονική ή µαγνητική τοµογραφία, ηλεκτροµυογράφηµα και σπινθηρογράφημα οστών.

 

Ποια είναι η θεραπεία στο “αυχενικό σύνδρομο”; 

Όλες οι περιπτώσεις αυχεναλγίας δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπιστούν με τον ίδιο τρόπο. Επομένως, αφού τεθεί η σωστή διάγνωση, ο Ορθοπεδικός θα συστήσει την κατάλληλη θεραπεία. Η θεραπεία για το αυχενικο συνδρομο συνήθως είναι συνδυασμός ξεκούρασης, φαρµάκων και φυσικοθεραπείας από έμπειρο φυσικοθεραπευτή. Στη θεραπεία του συνδρόμου επομένως ανήκουν:

  • Απλά αναλγητικά, όπως παρακεταμόλη (Depon-Panadol) σε δόσεις των 1000mg για 2-3 φορές ημερησίως 
  • Αντιφλεγμονώδη φάρμακα, σε συνδυασμό με μυοχαλαρωτικά για λίγες ημέρες, συνήθως επαρκούν.
  • Μαλακό αυχενικό κολλάρο: βοηθάει, αλλά δεν πρέπει να παραμένει για περισσότερες από 5-6 ημέρες, διότι οδηγεί σε αδράνεια των μυών.
  • Σε σπάνιες και πολύ ειδικές περιπτώσεις μπορεί να χρειαστεί χειρουργική επέµβαση.

 

Συµβουλές για να προλάβετε τον πόνο στον αυχένα

  • Γυμναστείτε γιατί βοηθάει στην μυϊκή αδυναμία! Ο σύγχρονος τρόπος ζωής μας καθηλώνει για πολλές ώρες μπροστά σε ένα γραφείο, έναν υπολογιστή, ή σε ένα τιμόνι αυτοκινήτου, κυνηγώντας με στρες το χρόνο που τρέχει.
  • Καθημερινή άσκηση με γρήγορο περπάτημα 30-40 λεπτών, ή 45-60 λεπτών 3-4 φορές την εβδομάδα, συνήθως βοηθάει το σώμα μας να γυμνάσει επαρκώς τους μυς που στηρίζουν τη σπονδυλική μας στήλη, μειώνοντας σημαντικά τις πιθανότητες πόνου στον αυχένα και τη μέση.
  • Αν οδηγείτε για πολλές ώρες ή εργάζεστε µπροστά από έναν υπολογιστή, κάνετε συχνά διαλείµµατα κάθε ώρα για να χαλαρώσετε.
  • Προσαρµόστε την καρέκλα στο γραφείο σας και την οθόνη του υπολογιστή σας, έτσι ώστε ο αυχένας και γενικά η σπονδυλική στήλη να είναι σε ουδέτερη θέση. Τοποθετήστε την οθόνη στο ύψος των µατιών, ώστε να µη σκύβετε ή στρίβετε το κεφάλι σας για πολλές ώρες κάθε µέρα. Η έκταση του αυχένα (όταν γυρίζει το κεφάλι µας “προς τα πάνω”) είναι συνήθως η στάση που ενοχλεί.
  • Αποφύγετε την έκθεση σε ψυχρά ρεύματα. Το χειμώνα φορέστε το κασκόλ σας και το καλοκαίρι προσέξτε πολύ τη χρήση κλιματιστικών, ιδιαίτερα τις ώρες που κοιμάστε ή όταν εργάζεστε!
  • Χρησιμοποιείστε συσκευές “hands-free” ή “Bluetooth” και αποφύγετε να στερεώνετε το τηλέφωνο ανάµεσα στο αυτί και τον ώµο σας όταν µιλάτε.
  • Αποφύγετε να κοιµάστε µπρούµυτα. ∆ιαλέξτε το σωστό µαξιλάρι για τον ύπνο σας. Μη χρησιµοποιείτε πάνω από ένα µαξιλάρι, καθώς δεν βοηθάει στο αυχενικο συνδρομο.
  • Παρόλα αυτά, σε ένα ποσοστό ασθενών οι υποτροπές εμφανίζονται ίσως και 2 φορές μέσα στο ίδιο έτος. Παρά την αρχική αντιμετώπιση και τη μερική ύφεση του πόνου, υπάρχουν περιπτώσεις όπου τα συμπτώματα στον αυχένα μπορεί να παραμείνουν ακόμα και 3-4 μήνες, κυρίως με τη μορφή ενοχλήσεων και ευαισθησίας, αλλά όχι πόνου.

 

Τι να κάνετε αν σας πιάσει πόνος στον αυχένα;

  • Ξεκουραστείτε και χαλαρώστε, ξαπλώνοντας για λίγο. Οι µύες του αυχένα κουράζονται µε τη στήριξη του κεφαλιού όλη τη µέρα
  • Κάνετε αργές κινήσεις (stretching) του αυχένα σε όσες διευθύνσεις σας επιτρέπει ο πόνος π.χ. στρέψτε το κεφάλι δεξιά και µετά αριστερά, πάνω και µετά κάτω κ.ο.κ.
  • Χρησιµοποιείστε τοπικές κρέµες που περιέχουν παυσίπονα, µενθόλη, καµφορά κ.λπ.
  • Ζητήστε από κάποιον να σας κάνει ένα απαλό τοπικό µασάζ
  • Xρησιµοποιείστε απλά αναλγητικά, όπως Depon/Panadol/Lonarid.
  • Εφαρμόστε ένα μαλακό αυχενικό κολλάρο, που θα περιορίσει τις επώδυνες κινήσεις και θα στηρίξει το κεφάλι.
  • Εάν η συμπτωματολογία επιμένει και κλιμακώνεται, ζητήστε ιατρική βοήθεια και συμβουλή
  • Ο πόνος στον αυχένα μπορεί να οφείλεται σε πολλές παθήσεις, αλλά συνήθως είναι αποτέλεσµα καταπόνησης των µυών από τις καθηµερινές µας ασχολίες. Η θεραπεία µε απλά µέσα (ξεκούραση, φάρµακα και φυσικοθεραπεία) αρκεί στο 90-95% των περιπτώσεων, εφ’όσον τεθεί η ορθή διάγνωση από τον Ορθοπαιδικό σας.

Δείτε επίσης

επικοινωνία

contact